Pada ketika ini, tuan mungkin mengamalkan beberapa jenis renungan.
Misalnya, setengah orang itu berbuat demikian untuk bertenang-tenang
diri, setengah yang lain pula untuk membebaskan minda. Itu lah dia,
tuan-tuan. Untuk membebaskan minda dan hati dari keterikatan, rasa
menyampah, dan kejahilan. Dalam lain perkataan, untuk mencapai Nibbhana.
Kebanyakan
daripada kita ini menjalani kehidupan berumahtangga. Pagi keluar
bekerja, petang-petang baru balik. Kita pun letih dengan benda-benda
yang diperkata dan diperbuat di siang harinya. Tuan mungkin bersetuju
bahawa minda kita ini menjadi lembap berikutan proses kehidupan yang
terus berlaku.
Baginda Buddha bersabda bahawa tidaklah
sesuai untuk memperkembang ketenangan atau penumpuan apabila minda itu
letih dan lembap. Sesuai pula memperkembang faktor pencerahan untuk
tahap-tahap membezakan baik dan buruk, faktor pencerahan tenaga dan
faktor pencerahan tubuh badan yang cedera itu bila minda menjadi lembap
(Bojjhangasamyutta).
Cara terbaik untuk memulakan
semadhi itu adalah dengan Lapan Jalan Mulia. Ia adalah Jalan yang
membawa kita ke Nibbhana. Ia juga membawa kepada perkembangan asas-asas
kepada kekuatan rohaniah. Selepas melalui renungan ini, tuan bolehlah
mengamalkan sebarang jenis semadhi yang sudah pun biasa diperbuat. Tuan
boleh melihat banyak perbezaan dengan melalui Lapan Jalan Mulia.
Tuan-tuan
mungkin pernah mendengar banyak perkara mengenai Jalan ini, namun tuan
pun mungkin mendengar konsep-konsep yang tidak benar mengenainya. Jalan
ini mestilah dipelajari sebaik mungkin menurut penjelasan yang diberikan
oleh baginda Buddha. Selepas belajar Jalan ini, mulakan lah semadhi
dengan pandangan yang benar dan kaji secukup-cukupnya mengenai Kebenaran
Mulia yang pertama saja dulu.
Beri perhatian ke setiap perincian itu minit demi minit, bermula dari kelahiran dan kemudian diikuti dengan berusia
dan seterusnya. Kemudian uji setiap bahagian dan mengesahkannya satu
demi satu jika ia diterima. Baginda Buddha menyebut, timbulnya enam asas
dalam kelahiran dan ia adalah penderitaan. Ketika bersemadhi bersunyi
diri itu, bolehlah tuan mengkajinya. Kenapa penderitaan itu kena ada
enam dasar deria? Jawabnya itu, sebab mata kita ini tidak kekal, telinga
ini tidak kekal dan seterusnya. Cari contoh tuan sendiri dan ambil dari
fenomena yang terjadi di sekitar tuan.
Jika tuan
melihat perkara berbeza dengan sebelumnya dan tuan menderita
disebabkannya, maka tuan akan bersetuju sendiri dengan baginda Buddha
menerusi pengalaman hidup persendirian tuan. Bukannya sebab baginda
Buddha yang kata begitu dan kata begini. Lihat ibu atau bapa tuan atau
sesiapa saja yang dikenali tuan yang mula hilang penglihatan disebabkan
usia semakin meningkat. Fikirkan juga bahawa tuan pun tidak boleh
melepaskan diri darinya.
Jangan lupa juga untuk
merenung bermuhasabah diri mengena deria-deria asas lain seperti telinga
dan lain-lain. Jika anda bersetuju bahawa ia adalah penderitaan, maka
masuk pula ke bahagian kedua. Usia tua itu adalah Jarapi Dukkha
atau penderitaan dan kajilah ia. Bila tuan sampai ke kematian, renunglah
seteliti mungkin dengannya dengan memberi contoh kepada diri sendiri.
Dengan cara ini, tuan pun melalui seluruh semadhi. Jangan tergesa-gesa
menelitinya. Tuan mungkin mengambil masa 40 minit, namun tuan boleh jadi
masih merenung hanya di bab kelahiran itu penderitaan cuma untuk hari
itu saja. Begitu pun masih bagus.
Yang penting, tuan
menyedari kebenaran sabda baginda Buddha itu menerusi hikmah tuan
sendiri. Harus disedari juga, tuan mungkin merasa bahawa tuan sudah pun
mengesahkan sabda Buddha itu namun ia sebenarnya masih lagi kepercayaan
membuta tuli dan dibuat tanpa sebarang kesedaran serta penghayatan. Jika
tuan merenung dengan betul, tuan mesti akan bertembung dengan beberapa
Dhamma yang belum pernah kedengaran sebelum ini serta belum pernah
disahkan oleh tuan. Jangan terus tolaknya. Baginda Buddha itu berhikmah,
cuma kita saja belum memahaminya. Cuba merenungnya lebih daripada yang
ada. Nanti, tuan akan setuju dengan baginda Buddha bila tiba hari
bertuah tuan itu.
Terus bersemadhi untuk beberapa
bulan. Jangan lupa juga untuk bersemadhi merenung lima golongan
keterikatan seperti perasaan, persepsi, pembentukan mental, dan
kesedaran yang mengikat jiwa sebagai sebahagian daripada semadhi setiap
hari. Selepas beberapa lama, tuan akan memperkembang sendiri kebolehan
untuk mengingati semula setiap minit dari bahagian Kebenaran Mulia dan
mungkin sudah mengesahkan beberapa bahagian daripadanya. Cuba lihat sama
ada tuan memperoleh pandangan dari dalam diri semasa menjalani semadhi.
Tuan
bolehlah memberi perhatian kepada Kebenaran Mulia kedua selepas tuan
sudah memperkembang kemahiran mengulangkaji Kebenaran Mulia yang
pertama. Luangkan beberapa bulan untuk Kebenaran Mulia pertama dan
kedua. Mesti selalu mula dengan pandangan benar dan kemudian ke gambaran
Kebenaran Mulia pertama dan seterusnya ke Kebenaran Mulia kedua
mengikut susunan. Boleh jadi mengambil beberapa bulan diperlukan untuk
memperkembang semadhi bahagian ini dan seterusnya boleh berpindah ke
Kebenaran Mulia ketiga.
Bila tuan berpindah ke
Kebenaran Mulia keempat, tuan sudah pun kembali ke Lapan Jalan Mulia.
Sambung dengan "Pemikiran Benar". Sentiasa uji makna Dhamma yang
diamalkan dan sahkan jika sepadan dengan pengalaman tuan. Jika tidak
sah, tinggalkannya dulu di tahap itu dan kembali semula di tahap semadhi
seterusnya. Mesti disedari bahawa pengesahan itu penting untuk
perkembangan lancar.
Semasa beramal, periksa sekiranya
tuan mempunyai segala ciri-ciri yang direnung itu. Maksudnya, uji diri
sendiri dengan persoalan:
- Sudahkah saya melepaskan keseronokan deria semampu mungkin?
- Sudahkah saya mempunyai pemikiran ahimsa dan tidak menyakiti makhluk lain?
Jika selesa di sini, pindah ke "Pengucapan Benar" dan seterusnya.